Top Social

No one can tell your story, so tell it yourself. No one can write your story, so write it yourself.

Dalam Hujan Ada Tenang dan Rahmat

12.18.2018
Tersenyum baca artikel perkongsian seorang suami yang bercerita tentang isterinya yang sukakan hujan. Ika rasa memang kebanyakan semua orang suka bunyi hujan. Tahukah anda, dalam hujan ada ketenangan dan sememangnya Allah dah bagitahu hujan itu rahmat.



Pernah fikir tak kenapa saat hujan, doa kita mustajab? Doa sangat mudah dimakbulkan Allah? Nih Ika nak share, tak nak simpan sorang-sorang, sebabnya gelombang hujan adalah gelombang Alfa. Gelombang Alfa ni gelombang tenang, saat kita berdoa memang doa sampai directly pada Allah. Ada satu kisah yang mana pesakit mental menggunakan terapi bunyi hujan untuk mengatasi tahap depress dan sakit mentalnya. Hasil yang menakjubkan pesakit tu lebih tenang dan mula rasional dan berjaya mengawal emosinya. Betapa hebatnya hujan yang Allah hadiahkan buat kita manusia ni.



Salah satu terapi untuk sembuhkan otak yang sakit adalah bunyi hujan. Cubalah korang search kat youtube, healing brain. Antara bunyi-bunyian untuk membaikpulih otak adalah bunyi hujan. Bila ada seorang yang share artikel main hujan buang penyakit, ramainya yang komen gelak-gelakkan pakcik tu. Ika hanya menggeleng kepala betapa sedihnya tengok respon manusia ni. Tapi tulah kita memang tak boleh nak ubah pamdangan dan persepsi orang tapi kita boleh mengubah diri kita melihat sesuatu perkara dari sisi yang baik. Apa yang pakcik tu kongsikan, Ika percaya sebab Ika dah alami sendiri.



Salah satu pengalaman Ika sendiri dan anak, iaitu Ahmad Harraz, anak pramatang yang dilahirkan dengan paru-paru yang masih fragile. Harraz sangat sensitif dengan air sejuk, suasana sejuk. Asal sejuk sikit mudah selsema batuk terus, bukan yang biasa-biasa batuk dan selsemanya, tapi tahap teruk tahap nafas hujung-hujung bila bernafas. Bila melihatkan perkembangan Harraz dari tahun ke tahun Ika memang insecure, terlalu banyak "jangan" kat Harraz sebab terlalu risau. Tapi still condition Harraz tak berubah pun, malah doktor siap cakap Harraz ni kemungkinan besar ada asma. Setiap bulan wajib kami laki bini ke klinik hospital, rumah kedua dah, duit tu tak payah cakap memang betul-betul tabur kat ubat saja. Until one season, musim hujan, Harraz umur 4 tahun ke 5 tahun Allah detikkan Ika untuk benarkan Harraz Haddad main hujan. Bayangkan masa mula-mula anak kena hujan, menangis teruk sebab tak pernah kena air hujan. Masyaallah rasa lucu tapi dalam masa yang sama sedih sebab ingat diri sendiri dulu Ika sangat suka main hujan ketika umur diorang.



Sampai saat anak sendiri Ika tak pernah sekalipun bagi anak main hujan sebab takut selsema batuk demamlah. Rasa teruk masa tu. Bila anak dah menangis teruk, Ika ajaklah anak naik atas rumah. Cakap dan terangkan yang kena kat badan diorang tu apa. Ika doa esok tu supaya Allah turunkan lagi hujan sebab Ika nak ajar anak main air hujan. Tahu esok jadi apa? Esoknya hujan selebat-lebatnya.Ika mula briefing anak-anak tentang hujan, dan diorang mula tunjuk respon positif, keluar rumah perlahan-lahan, dan mula hulur tangan, sentuh air hujan. Lama-kelamaan diorang dengan sendiri berlari-lari gembira didalam hujan lebat, Allah jatuh air mata waktu tu. Ika niatkan supaya air hujan tu dapat kuatkan tubuh

anak-anak Ika dan jadi lasak.



Siap mandi hujan, mandi air suam bagi anak-anak minum air suam. Masa tu memang yakin sangat anak-anak takkan demam, selsema dan batuk lepas main hujan. Amazingnya, memang anak tak demam pun, malah anak-anak dari tahun ke tahun makin lasak terutama Harraz tak mudah dah dijangkiti selsema batuk dah. Ikutkan history Harraz asal ada orang batuk selsema datang dekat, habuk, suasana sejuk, kena air sejuk memang akan kena batuk selsema. Ika syukur sangat terapi hujan bantu anak-anak lebih kuat dan sihat. Betullah Allah bagi sesuatu tentunya ada manfaat tersendiri mengikut apa yang kita respon dan niat. Bila kita yakin dan berserah kepada Allah, hasilnya sangat membuka mata hati dan minda Ika.
Kalau kita asyik tanam dalam otak anak-anak asal kena hujan, demam maka itulah yang kita dapat. Alhamdulillah syukur sangat Ika install benda yang baik untuk anak-anak supaya melihat ada hikmah dan rahmat disebalik hujan. Sekarang kalau hujan lebat, takde guruh petir pasti anak-anak tanya, "mama boleh kami main hujan? Pasti boleh, sekali sekala mama pun join sama, sebab sejuk air hujan sangat damai dan menenangkan tubuh badan Ika, terus datang nostalgia indah ketika waktu seumur diorang. I love rain my kids too.
Korang suka tak hujan?
Be First to Post Comment !
Post a Comment